צור קשרחייגו אלינומזג אויר

דמות הסקיפר כמנהיג

קורס סקיפרים מכשיר את התלמידים בצורה מקצועית ויסודית להשיט את היאכטה בהתאם למצבי הים השונים ותנאי הסביבה.
סקיפר מקצועי שולט בהפעלת המפרשים, תמרון היאכטה והתמודדות עם בעיות ותקלות שונות.
אך מה שלא מלמדים בקורס סקיפרים זה את הפן הנוסף והחשוב לא פחות (ואולי אף יותר) של להיות סקיפר – דמותו של הסקיפר כמנהיג במהלך ההפלגה.

עבור רובנו עולם השייט והיאכטות הוא תחביב לשעות הפנאי, בו אנו מוצאים רוגע, שלווה ומנוחה מחיי היומיום הלחוצים. אנו יוצאים לים למספר שעות מול חופי הארץ או לחופשה ממושכת בחו"ל,
לרוב עם חברים קרובים ובני משפחה. ברגעים האלה אנו חופשיים ממגבלות, מהתחייבויות ומעמידה בזמנים, ופשוט נהנים מהרגע.

אך דמיינו לעצמכם שלאחר שעה של הפלגה אחד מאנשי הצוות חש ברע ומבקש לחזור למרינה. חלק מן הנוכחים שהגיעו מרחוק מתנגדים ומבקשים ממנו שימתין בסבלנות. מה עושים?
החבר שחש ברע מביט בך בציפייה לעזרה או לפתרון. האם לרדת לישון בקבינה? לשתות מים? לשכב על הסיפון? הוא מפוחד כי אף פעם לא חש כך, והוא מאוד מודאג ממה שיקרה בהמשך.
גם שאר הנוכחים ממתינים להחלטתך. אחרי הכל, אתה הסקיפר.

מה אתה עושה? מה אתה מחליט?

זוהי רק דוגמה אחת לדילמות ולמצבים המורכבים שעומדים בפני הסקיפר במהלך ההפלגות. כולנו למדנו להשיט יאכטה, אנחנו יוצאים להפלגות נוספות עם מדריכים על מנת לשפר את היכולות שלנו,
ובאמת מפליגים טוב יותר ככל שעובר הזמן, כי להפליג לומדים בים . 

אבל אף אחד לא הכין אותנו לכך שנהיה גם מנהיגים, שיהיה עלינו להתמודד עם בעיות אנושיות בסביבה משתנה ולעתים מפחידה, לנהל צוות במצבי לחץ ולקבל החלטות לא נעימות.

להיות סקיפר מהרגע הראשון

המכשול הראשון שאותו יש לעבור הוא ההכרה וההפנמה של הסקיפר עצמו כמנהיג. אם אנו כסקיפרים לא נבין זאת, הצוות שלנו לא יבין ויפנים זאת על אחת כמה וכמה.
ההכרה בסקיפר כמנהיג חייבת להתחיל מן הרגע הראשון. מתקיים פה איזון עדין בין יחסי חברות ומשפחה לבין ההבנה כי דמות סמכותית יש רק  אחת.
בנוסף, נוצר מצב בו אנשים באים כדי ליהנות, וצריכים להבין גם את המשמעויות הנוספות של ההפלגה (עזרה, בטיחות, משמעת).
מניסיוני האישי הן בהפלגות קצרות ופשוטות וכלה בהפלגות ארוכות ומסובכות, אלו הם האתגרים העיקריים שעומדים בפני הסקיפר:

שגרת הפלגה:

שמירה על ערנות – בהפלגות ממושכות, כשיש רק ים מסביב, דווקא אז אנו עלולים להיתקל במכשול בים מכיוון שהצוות שלנו לא היה ערני. מתפקידנו לשמור על דריכות, להסביר את הסכנות ולוודא ביצוע ובקרה מדי פעם.

משמעת – הסקיפר קובע את החוקים בהפלגה ותפקידו לוודא שהצוות פועל על פיהם. החל ברמת הניקיון בשירותים, ועד לבטיחות בהליכה על הסיפון בלילה.

יחסים בין הצוות ואווירה טובה - ההנאה הגדולה ביותר היא בצוות שמח ומגובש. על הסקיפר לגלות רגישות למי שמתקשה להסתדר עם אחרים, ולמצוא לכך פתרונות יצירתיים.

איש צוות שחש ברע – זהו מצב מורכב הדורש רגישות רבה וסבלנות מצד כולם. יש לפעול בהתאם לסיטואציה ולמגבלות (קירבה לחוף, מזג אוויר וכו').
בכל מקרה חשוב להקדיש תשומת לב לאדם שחש ברע ולתת לו הרגשה שדואגים לו.

סקיפר נוסף ביאכטה – לעתים נוכחים בהפלגה סקיפר נוסף או יותר, ואולי יש להם ניסיון רב. יש לזכור שהסקיפר של היאכטה הוא שמקבל את ההחלטות, אך ניתן ורצוי להתייעץ כשאפשר.
מומלץ לבצע תיאום ציפיות לפני ההפלגה.

*בהמשך לכך חשוב לזכור כי בסוף יש רק סקיפר אחד בספינה, שתפקידו לקבל את ההחלטה,
באותה נשימה חשוב להדגיש כי לאותו הסקיפר שמורה הזכות לקבלת הקרדיט בעבור החלטה טובה שקיבל ביחד עם הזכות לשאת באחריות לתוצאות הנובעות מהחלטה פחות טובה שקיבל.

מצבי קיצון:

אנשי צוות לא מיומנים – יש לתדרך היטב את כל הצוות לפני ההפלגה לגבי מספר מצבי קיצון אפשריים ודרכי ההתמודדות איתם (אדם בים, שריפה, הצפה).

לחץ ופאניקה – יש לזכור שהצוות אינו מכיר בהכרח את המאפיינים של הים וכי הוא עלול להילחץ  מהר ממזג אוויר שמשתנה, מרעשים חריגים ומתנועות קיצוניות של היאכטה על פני המים.
לסקיפר ברור שלא יכול לקרות דבר, אך חשוב להרגיע את כולם ולהסביר את הדברים על מנת להרגיע את הצוות.

את רוב הבעיות והקשיים ניתן למנוע מראש בעזרת תיאום ציפיות בין הסקיפר לצוות. יש להתכונן לכך ולרשום בצורה מסודרת את הדברים על מנת לא לשכוח דבר (זה נכון גם לגבי הפלגות פשוטות וקצרות).
מצב בו הצוות לא מבין את התכנית, לא מעורב בקבלת ההחלטות ולא בקיא בתפקידו, עלול לגרום במקרה הטוב להפלגה לא נעימה ובמקרה הרע לאסון. 

תדרוך שלם לפני הפלגה יכלול את הנקודות הבאות:

מסלול ומכשולים בדרך.

מזג אוויר.

אופן הפעלת המכלולים ביאכטה וחלוקת תפקידים.

התנהלות ביאכטה – לשמור על הציוד, ללכת לאט, למצוא נקודות אחיזה.

דגשים נוגעים לבטיחות בכל הקשור להפעלת המכלולים וההתנהלות ביאכטה.

שמירה על סדר וניקיון בדגש על שירותים ומטבח.

תדרוך לקראת מצבי קיצון.

הכרת היאכטה והציוד בה, בדגש על ציוד חירום.