חבריםצור קשרחייגו אלינומזג אויר

בדיקת יאכטה לפני הפלגה בחו"ל

לאחר המתנה בשדה התעופה ונסיעה ארוכה למרינה, סוף סוף הגעתם ליאכטה והשבוע החלומי מיד מתחיל. רק נשאר לבדוק מהר את היאכטה בזמן שהמשפחה מחכה ואפשר לצאת לדרך. חכו, אל תמהרו, בדקו היטב על מנת שהשבוע שלכם אכן יהיה מושלם. בדיקה לא יסודית עלולה לגרום לכם לגלות תקלות מעצבנות לאחר היציאה, וגרוע מכך, בסוף ההפלגה יאשימו אתכם בתקלות ותאלצו לשלם את עלות התיקון.

הקטנת או ביטול השתתפות עצמית – לעשות או לא לעשות?

בעבר הלא רחוק, רוב חברות ההשכרה אפשרו לבטל לחלוטין את הפיקדון תמורת תשלום לפני ההפלגה, לדוגמה, ניתן היה לבטל פיקדון בסך 3000 יורו בעבור 350 יורו בלבד, ולהפליג בראש שקט. חברות ההשכרה הבינו שאותם אנשים מרשים לעצמם להזניח את היאכטות במהלך השבוע, שכן הם לא ישלמו במידה וייגרם נזק כלשהו. כיום, ניתן לשלם את הסכום המדובר, אבל אז להקטין את הפיקדון לסכום נמוך יותר. כך, תשלמו למשל 350 יורו, עבור הקטנה לפיקדון של 700 יורו, כלומר כל נזק עד 700 יורו גם כן תשלמו. זה אומר שבמקרה כזה, תוכלו להיפרד מ-1050 יורו מעבר למחיר ההשכרה. פתרון אפשרי לבעיה הוא ביטול מוחלט של ההשתתפות העצמית באמצעות חברת ביטוח נפרדת.

השריטה הזו? לא אני עשיתי !

בשנה האחרונה אני שומע על יותר ויותר סקיפרים שחוזרים מהשכרת יאכטה בחו"ל וטוענים שדרשו מהם לשלם בעבור נזקים שהם כלל לא גרמו. זה יכול להיות שריטה במקום נסתר, משאבת שירותים סתומה, או כננת עוגן שהפסיקה לעבוד. האבסורד הוא שלעתים הלקוח מתלונן על תקלה ומצפה לפיצוי, ובסוף יוצא שהוא  נדרש לשלם עבורה. בחלק מהמקרים מדובר על תקלות ונזקים שלא ניתן לגלות אותם בבדיקה מקדימה, אך תוכלו להקטין את הסיכוי שהדבר יקרה אם תבדקו לעומק את היאכטה (כן כן, גם בעומק)

מתחילים

סעיפים רבים יש לבדיקה, לא נפרט כאן את כולם, אך בכל חברת השכרה תקבלו רשימת בדיקות באנגלית, ואם שכרתם את היאכטה דרך חברה ישראלית, תצוידו גם ברשימה בעברית. את הבדיקה תעשו בליווי נציג חברת ההשכרה, לרוב הוא ימהר מאוד כי יש לו המון לקוחות ממתינים והוא מאוד רוצה לסיים את היום, אתכם זה לא אמור לעניין. ללא קשר לתקלות, הבדיקה היא ההזדמנות שלכם להכיר את היאכטה, כולל המערכות השונות כגון חשמל, מים, מפרשים ועוד.

טיפים של אלופים

  • צלמו באמצעות הטלפון כל שריטה, מכה או כיפוף ביאכטה.
  • בקשו דו"ח צוללן שיצא לאחר ההפלגה האחרונה, לוודא שהיאכטה תקינה מתחת למים, ניתן ומומלץ גם לצלול מיד לאחר היציאה לים לוודא בעצמכם שאין דפיקות בקיל, בהגה ובמדחף.
  • הצטיידו במילון אנגלי – עברי של מושגים ביאכטות (מי ידע שכננת עוגן זה WINDLASS?)
  • בתחילת הבדיקה, נתקו את היאכטה ממתח חוף והדליקו את המכשירים, כך תדעו שהמצברים שלכם במצב טוב ולא תניעו את המנוע במהלך ההפלגה בכל שעתיים בכדי לטעון אותם.
  • פתחו מפרשים במרינה, וודאו שהם תקינים.
  • נסו את הכיריים והתנור.
  • תוודאו שיש לכם מחברים מתאימים לחשמל ולמים, בכל מרינה יהיו גדלים וסוגים שונים.
  • בדקו שהדינגי מנופחת, אינה מאבדת אוויר והמנוע שלה תקין.
  • הניעו את המנוע של היאכטה, תעלו סל"ד ותבדקו שהמנוע תקין, אין נזילות והוא לא מתחמם.
  • שירותים ומקלחות – חשוב מאוד מאוד לוודא שהמשאבות תקינות והמים יורדים במהירות. שירותים שהמים בהם יורדים לאט, עלולים להיסתם לאחר היציאה.
  • תוודאו שאתם יודעים היכן ממוקם ציוד הבטיחות – חגורות הצלה, תיק עזרה ראשונה וכו'.
  • תשאלו כיצד מכוייל מד העומק, האם מתחתית הקיל, קו המים או המתמר עצמו.
  • ציוד ניווט – חובה שיהיה ספר פיילוט בוק מעודכן ומפות ניווט
  • לבדוק היכן פותחים וסוגרים את מיכלי הביוב ולוודא שהברז אינו תקוע
  • ציוד כללי – תדאגו לקבל מספיק כלים לבישול, מצעים ומגבות, במידה וחסר, זכותכם לבקש עוד.