צור קשרחייגו אלינומזג אויר

רישיון סקיפר ישראלי לעומת רישיונות זרים

האם ניתן להפליג עם הרישיון הישראלי בכל מקום בעולם?

האם תושב חוץ זקוק לרישיון ישראלי על מנת להשיט יאכטה בישראל?

האם יאכטה הרשומה בחו"ל יכולה לשוט בישראל ללא סקיפר ישראלי?

נושא רישיונות הסקיפר והיאכטות מעסיק אותנו יום יום, ננסה לעשות קצת סדר בדברים...

רישיון היאכטה

יאכטה יכולה להיות רשומה בישראל או בכל מדינה אחרת, ללא קשר למקום בו היא עוגנת באופן קבוע. כלומר, יכולות להיות יאכטות העוגנות בישראל אך רשומות בארה"ב, לרוב תחת שם של חברה. יאכטות אלו יהיו בעלות דגל ארה"ב ונמל הרשום בירכתיים יהיה בהתאם. החוקים החלים על היאכטה מבחינת הציוד והרישיונות הנדרשים, נקבעים בהתאם למקום בו היא רשומה. לדוגמה, אם בארה"ב אין צורך ברישיון סקיפר להשטת יאכטה, ניתן להשיט יאכטה זו גם ללא רישיון סקיפר רשמי.

רישיון הסקיפר

אין בעולם מדרג קבוע של רישיונות ובכל מדינה חוקים שונים, כך לדוגמה בארה"ב אין רישיון מטעם המדינה, אלא תעודות של בתי ספר פרטיים כגון ה-ASA (אותו אנחנו מייצגים בישראל). בישראל לעומת זאת, רישיון להשטת כלי שייט ניתן ע"י משרד התחבורה בהתאם לקריטריונים השונים של כל רישיון. נוצר מצב בו לא ברור כיצד מתרגמים ומשווים בין הרישיונות השונים בעולם, דבר המעורר לא מעט בעיות עבור חברות השכרת היאכטות. חברות אלה, המשכירות את היאכטות לתיירים חיצוניים, צריכות לאפיין ולאשר את הסקיפר בהתאם לרישיון הזר שיש לו. כך למשל סקיפר ישראלי בעל רישיון משיט 30, יכול לשכור יאכטה ביוון, אך גם תייר בריטי המחזיק בתעודה מטעם איגוד RYA, שהוא בכלל בית ספר פרטי ולא ממשלתי. 

מה קורה בישראל?

ישראל היא מהמדינות בהן המצב בעייתי ביותר, שכן רישיונות זרים אינם מוכרים פה ולא ניתן להשיט יאכטה ללא רישיון משיט 30 לפחות. גם תושב חוץ המחזיק ברישיון זר, אינו רשאי לשכור פה יאכטה, דבר הגורר לא מעט תגובות נזעמות מהסקיפרים השוהים פה בחופשה. הנושא מסתבך כאשר מדובר על יאכטה בעלת דגל זר העוגנת בארץ, במקרה כזה, לאחר שהיאכטה נמצאת בישראל מעל 60 יום, היא צריכה לקבל היתר שייט ישראלי, ובו כתוב שהסקיפר מחוייב בתעודת משיט 30. קיימת אפשרות כלשהי לאנשים בעלי רישיון זר, לבקש המרה לרישיון משיט 30, כאשר כל מקרה נבדק לגופו בהתאם לתעודה ולניסיון של אותו אדם.

 

 

  • רישיון סקיפר זר